Hús vagy szója? Érvek és ellenérvek

 

Sokan gondolják úgy – különféle tudományos vagy féltudományos elvekre alapozva –, hogy szervezetüknek a hús, a tej, vagy a sajt teljes elhagyásával, illetve ezeknek a szójával történő helyettesítésével tesznek jót. Kritikus szemmel azonban az utóbbi egyáltalán nem olyan egészséges.

A szójafehérje kevésbé tápláló, mint a húsfehérje, viszont ugyanolyan értékű, ha gabonával együtt fogyasztjuk. A szója legnagyobb hátránya, hogy a szójababból a vasat a szervezet nem képes úgy hasznosítani, mint a húsból, valamint hiányzik belőle az egyik legfontosabb vitamin, a B12. Ugyanakkor koleszterinmentes és rostokat is szállít, amelyre a hús sajnos nem képes.

Fontos tudni, hogy a szójában gazdag étkezés az érzékenyeknél allergiás reakciókat is kiválthat. Az emberek kb. 3-5 százaléka érzékeny a szójára. Ez különösen a nyírfára allergiások körében lép fel gyakran: 20 százalékuknál az élelmiszerekkel szembeni keresztallergia fejlődik ki pl. gyümölcsökre, zöldségfélékre, diófélékre vagy éppen a szójára.

Mindenekelőtt a szójalapú diétás italok és a szójatej fogyasztása válhat veszélyessé, mert így rövididőn belül viszonylag nagy mennyiségben veszünk magunkhoz a lehetséges allergénekből.

Egészséges vagy nem a tofu?

Ahhoz, hogy a változókor panaszait, mint a hőhullámokat vagy alvászavarokat elkerüljék a menopausában szenvedők, sokan nyúlnak a szója-izoflavonokhoz. Régebbi kutatások szerint az ösztrogenizáló hatás következményeként fennáll a mellráksejtek növekedése, míg ezzel szemben az új humántanulmányok ettől optimistábban látják a helyzetet: Nem utalnak jelek mellrák növekedését előidéző kockázatra sem az egészséges, sem pedig a mellrákbetegségben szenvedő nők körében. Mindezek után köztudottá vált, hogy kimondottan csökkenti a mellrákbetegségek kockázatát az élethosszig alkalmazott szójában gazdag táplálkozás.

Egyes feltételezések szerint a szója demenciát (elbutulást) okoz. Ezt azonban még nem támasztották alá semmivel. Ugyancsak léteznek felmérések, melyek eredménye azt mutatja, hogy az ázsiaiaknak, akik folyton csak tofut esznek, gyengébb az emlékezőtehetségük.

Más kutatások viszont azt az eredményt mutatták ki, hogy a szója a memóriát inkább csak javítja. A gyerekek számára is javallott a szójafogyasztás: a növényi hormonokat tartalmazó szójaélelmiszerek problémamentesen alkalmazhatók. Azon a csecsemők számára, akiket nem mindig vagy egyáltalán nem szoptatnak, viszont kedvezőbb a tehéntejalapú bébitápszer.

Tofu szójababból

Jó tudni a szójáról

100 g szója
Kalória 76
Zsír 4,8 g
Koleszterin 0 mg
Nátrium 7 mg
Szénhidrát 1,9 g
Protein 8 g
A-vitamin 1%
Calcium 35%
D-vitamin 0%
B-12 vitamin 0%
C-vitamin 0%
Vas 30%
Magnézium 7%
B-6 vitamin 0%

Így finom a tofu

Tofut készíthetünk főétkezésekhez is, de salátához ugyancsak ízletes, és jó választás lehet hal vagy szárnyas hús helyett. Érdemes kipróbálja a pácolt tofut spenót salátához, vagy a curry tofut jégsalátával.

Curry-tofu fiatal fejessalátával (fél óra alatt elkészül)

Hozzávalók négy személyre:
400 g tofu, 8 evőkanál szójaszósz, 4 evőkanál édes-erős chiliszósz, 2-3 evőkanál gyenge curry-por, 150 g vegyes fejessaláta (Chicorée, Frissée, Radicchio), 10 g friss gyömbér, 3 evőkanál fehérborecet, 3 evőkanál narancs leve, 1-2 evőkanál méz, 5 evőkanál olíva olaj, só, bors, fél csokor metélőhagyma, 50 g liszt, 2 db tojás, 80 g zsemlemorzsa, 6 evőkanál étolaj.

Curry-tofu

Elkészítése:
8 szeletre vágjuk a tofut, szójaszósszal, chiliszószal, és curry-porral pácoljuk.
A vegyes fejes salátát megmossuk, megtisztítjuk, és a felesleges vizet kirázzuk belőle. A gyömbért meghámozzuk, finoman lereszeljük, és fehérborecettel , narancslével, mézzel, olívaolajjal elkeverjük. Sóval, és borssal ízesítjük. A metélőhagymát apróra végjuk és hozzá keverjük. A tofut a pácból kivéve, lisztben meghempergetjük, majd tojásban megforgatjuk, és zsemlemorzsában panírozzuk. Az étolajat egy nagy serpenyőben felmelegítjük, és a tofu szeleteket középhőmérsékleten, 6-8 perc alatt arany barnára sütjük. A salátát a gyömbérrel összekeverjük és a tofuhoz köretként tálaljuk.

Tápértéke adagonként: 562 Kcal.,  39 g fehérje, 22 g zsír, 29 g szénhidrát.

Wellness
Fitnesz
Szépség
Egészség