Szauna: felüdülés testnek és léleknek

Írta: E. B. Semmel.

A rendszeres szauna használat nemcsak az immunrendszert erősíti, megelőzhetők a fertőző betegségek, salaktalanító hatással rendelkezik és a bőrt bársonyosan puhává varázsolja. Fontos a megfelelő kipihentség, mivel a stressz hátráltatja ezeket a gyógyító folyamatokat.

Az immunrendszer erősítésnél és a fertőző betegségek megelőzésénél a szaunázás során a hideg és a meleg váltakozása gyógyító hatású. A hirtelen hőmérsékletváltozás a test hő szabályozórendszerét edzi, amely által az időjárás változásokat jobban kezeljük.

Az izzadás fázisa alatt a test hőmérséklete 39 °C-ig megemelkedik, ami a nyálkahártyán 42 °C-ot jelent. Emellett hasonlóan hat a valódi lázhoz: a kórokozók elpusztítását eredményezi. Belélegzésnél a forró levegő a nyálkahártya vérellátását serkenti, így a beszivárgott káros anyagokat gyorsabban és hatékonyan elszállítja. Tehát nem kell csodálkoznunk azon, amikor egy, az Európai Unióban a szaunázási szokásokat felmérő kérdőívben 20000 megkérdezett alanytól azt a választ kaptuk, hogy szinte teljesen megszabadult a megfázástól.

A szív-és keringési rendszer a rendszeres szauna látogatások során megerősödik. Bebizonyítható, hogy a vérerek tartósan tágulnak, így a véráramlás javul, a szív kedvezőbb oxigén ellátottságáról is gondoskodik. Ezek az optimális előfeltételek a szív-és keringési problémák, valamint a magas vérnyomás megelőzésére.

Üdítő szaunázás

Az izzadás természetes reakciója a testnek. Ezen keresztül, a zsírsejtek között az elraktározott salakanyagok a vérbe kerülnek leadásra és a vizeleten keresztül kiválasztódnak. A belső tisztítás mellett a test méregtelenítése a bőrre is jótékony hatással van: a felmelegedés és a serkentett véráramlás sok baktériumot és gombát elpusztít, az elszarusodott bőrsejteket hámlasztja, a pattanások és mitesszerek megpuhulnak, a faggyú a tüszőben elfolyósodik: a bőr összességében tisztábbnak, feszesebbnek hat. Jól táplált, friss, és rózsás megjelenést kap.

A rendszeres szauna látogatóknál a bőr hőmérséklete hosszú perceken át magasnak tűnik, később a testhőmérséklet tartósan lecsökken.

Ezek az anti-aging hatások úgy, mint az anyagcsere folyamatok sebessége és intenzitása, fontos szerepet játszanak az öregedési folyamatokban.

A szabad gyökök elleni harcban is sikereket érhet el a test egy alacsonyabb belső hőmérséklettel. A statisztikailag pozitív összefüggés az alacsonyabb testhőmérséklet és a magasabb várható élettartam között alátámasztja ezen feltevést.

Kellékek szaunázáshoz

Mialatt a test a forróságon keresztül gyógyul, addig az agy több fájdalomcsillapító anyagot, endorfint, ún. boldogsághormont termel, ezáltal a jó hangulat emelkedik, és ez egészséges felüdülést eredményez. Ez a fájdalomcsillapító, görcsoldó hatás ízületi megbetegedéseknél, izompanaszoknál, krónikus fájdalmaknál, erős migréneknél is csillapító hatással bír.

Mindenki szervezete más és más, ezért a szauna látogatást megelőzően feltétlenül az orvossal kell konzultálni. A terhelés alatt a testünk olyan hatékony kezelés kap, hogy lemondunk egy gyengédebb alternatíváról, mint pl. az infra szauna választásáról.

Hideg zuhany szaunázás után

Az egészséges szauna használat szabályai: legkevesebb hetente egyszer és mindenekelőtt rendszeresen látogassuk a szaunát. Emellett 2-3 szauna fázis egyenként tíz perctől tizenöt percet vesz igénybe. De a végső lehűlés a hidegzuhany vagy a hideg vizes medence használata épp olyan fontos.

A kikapcsolódásra szánt idő mellett engedélyezzünk magunknak egy kis pihenőidőt a szaunázás közben, s ezzel a szaunázás valódi wellness élménnyé alakul.

Wellness
Fitnesz
Szépség
Egészség