Saját fitnesz stúdió otthonra

Írta: E. B. Semmel.

Munka után menjünk még el a közeli vagy éppen távoli fitnesz stúdióba?! Ismerős ugye, hogy ez gyakran már csak egy dicsérendő vágyálom marad. Ha viszont hazahozzuk a fitnesz stúdiót, nincs okunk ellógni az edzést.

A rendszeres edzés nemcsak az egészségünkre nézve fontos, és a stressz levezetésben segít, hanem összességében erősít minket. Ennél fogva sokan eljátszanak a gondolattal, hogy otthonra kell egy valódi fitnesz terem, és ez az álom lassacskán beteljesedik. Természetesen, egy házon belüli helyiségben kevesebb a gépek száma és kevesebb az edzési lehetőség, mint egy profin felszerelt fitneszben, de a kiegyensúlyozott, kellemes és rendszeres edzés valódi érzését nyújtja.

Az első, amit át kell gondolnunk, mielőtt a stúdiót berendeznénk: fel kell mérnünk a költségeket és az igénybevétel rendszerességét. Az alapfelszerelésnél több tízezer forinttal számoljunk, de ha kicsit is komolyabb eszközöket szeretnék, meghaladhatja a százezer forintot is. Ez a ráfordítás azonban hamar megtérül a rendszeres edzéssel. Megspórolhatjuk a bérlet árát, a leterhelő utazást, az előre tervezést és mindenekelőtt szabadidőt nyerünk.

Fitnesz szoba

A saját edzőtermet jól kell szellőztetni, mert az edzéshez igen sok oxigén szükséges. Ezen kívül a levegő az intenzív izzadásunkon keresztül párásodik is, ami könnyedén penészedést okoz. Ezért alkalmatlan a terem kialakítása egy ablaknélküli pincehelyiségben. Hasonlóan ez érvényesül a padlásszobában is, amely nyáron túlságosan felforrósodik. Az edzés helyén lehetőleg kellemes hőmérséklet: 18 vagy 19 °C uralkodjon azért, hogy a testi megterhelés a hő miatt a továbbiakban ne növekedjen. A terem optimális nagysága természetesen a gépek számához igazodik, melyek között 1 méter szabad terület szükséges. Ezért kezdetben 12-15 négyzetméteres hely elég lesz.

Nem utolsó szempont a fitneszteremben a zajvédelem. Legfőképp abban az esetben, ha a terem egy bérlakásban van, vagy a közelben egy hálószoba található. A lépés-hangtompítás, hangszigetelő burkolatok, álmennyezet, és az egyéb zajvédelmi eszközök adott esetben segítséget nyújthatnak.

Egy könnyen tisztítható, csúszásmentes szőnyeg, és egy nagyobb falitükör sem hiányozhat. Ez első sorban nem a saját hiúságunknak okoz elégedettségérzést, hanem saját testünk megfigyelése ahhoz, hogy az edzés alatt a mozgáskoordinációt és tartást kontrollálni és korrigálni tudjuk.

Edzés otthon

Egy otthoni fitnesz stúdió berendezésére nem kell egy halom pénzt költenünk. Kezdésnek teljesen elegendő egy tornaszőnyeg, súlyzók, és egyszerűbb kardio gépek: lépcsőző, szobakerékpár, elliptikus tréner.

A kiegyensúlyozott edzés a kitartást és az erőt fejleszti. Az izo-szőnyeg kiválóan alkalmas a bemelegítéshez, gimnasztikához, aerobichoz, jógagyakorlatokhoz úgy, mint befejező nyújtásban és lazításban. Kiegészítésként ezen a területen hasznos fitnesz tartozékok: a tornalabda, nyújtókötél, vagy az ugrókötél is.

Az erőt igénybevevő edzésnél kezdetben egy állítható fekvőpad kell a nagy választékban vásárolható hosszú és rövid súlyzóknak. Egy nyújtórúd éppen ugyanúgy segíthet. Professzionális megoldásként szolgálnak a multifunkciós gépek: ezek helyet spórolnak és miközben a tréning során különböző testterületeket formálnak, építenek, és ezzel teremtenek autentikus fitnesz stúdió hangulatot.

Edzés otthon

A kitartás területén egy cross tréner vagy elliptikus tréner mindenféleképpen jó megoldás, mert abban különbözik a bicikli ergonométerétől, hogy a lábak mellett a karokat és a felsőtestet is edzi. Egy futószalag ellenben a térdnek és a csípőnek megterhelő, így nem mindenki számára alkalmas eszköz úgy, mint pl. a kormánykészülékes forma, amelynél egy helyes testtartás kötelezően megkövetelhető, azért hogy az esetleges hátproblémákat elkerüljük.

Wellness
Fitnesz
Szépség
Egészség