Tippek, trükkök, tabuk – szaunázás 15 pontban

Írta: E. B. Semmel.

A szaunázás teljesen kikapcsol és egyúttal egészséges is. Nem csoda tehát, hogy a fiatalság forrása mindenki körében nagy népszerűségnek örvend. Most azt is eláruljuk, hogy mire kell odafigyelni a szaunázásnál.

Szaunázás előtt

1. Kikapcsolódás

Menjen kipihenten szaunába, és előtte kerülje az intenzív sporttevékenységeket, ellenkező esetben az is megtörténhet, hogy túlterheli a szervezetét. Egyen és igyon elegendő mennyiségben, de ne vigye túlzásba, mert a szervezetének a szaunázás ideje alatt az emésztési funkciót nem szabad olyan nagymértékben igénybe venni.

2. Alvás

Kerülje a késő esti szaunázást! Éppen a kezdőknél fordul elő gyakran, - mivel még a szervezetük nem szokott hozzá az extrémhőmérséklethez - a bioritmus a megemelkedett stressz hormonok mennyiségén keresztül felborul, és alvászavarok léphetnek fel következményként.

3. Tisztaság

A szaunába lépés előtt a zuhany kötelező, szintúgy a hűvös medence után.  Ezen kívül kerülje az erős, puffasztó ételek, italok fogyasztását szauna látogatás előtt – a többi vendég ezért hálás lesz Önnek.

Felkészülés a szaunára

4. Egészség

Egy vírusfertőzés ideje alatt feltétlenül kerülendő: a szauna csak megelőzés és a védekezőképesség felerősítésén keresztül hat, szóval semmi esetre se térjen be egy akut megfázás alkalmával.  A nyílt sebeket kellően el kell látni, s tekintettel lenni egy esetleges fertőzésveszélyre. Kötelező, hogy orvos kötözze be ilyen esetekben.

5. Veszélyek

Korlátlanul nem mindenkinek ajánlott a szaunázás! Ha visszérbetegségben szenved, vagy trombózisa volt, magas vérnyomása vagy szívbántalmai vannak, esetleg reumával, veseproblémával, epilepsziával küszködik, szauna látogatás előtt orvosa tanácsát feltétlenül ki kell kérni!

Szaunázás közben

6. Törülköző

A szaunában alapvető dolog, hogy száraz bőrrel kell belépni és néhány országban csak meztelenül. Üljön rá a törülközőjére, mely lehetőség szerint elég nagy legyen, ezzel a saját izzadtsága nem csepeg a faanyagra. Ezen kívül bevett szokás egy törülközővel magunkat körbecsavarni vagy egy fürdőköpenyt felvenni.

7. Nyugodtság és tiszteletadás

Tisztelje a szomszédját! Tartson lehetőleg 30 cm távolságot a mellette ülőtől, ne lépjen, ne üljön az idegen törülközőkre. Kerülje mások zavaró nézegetését, szükségtelen mozgásokkal ne terhelje őket. Gyakori az is, amikor helyváltoztatással, ki-be járkálással zavarunk.
A szauna látogatóknak elegendő egy köszönés, tartalékolja bővebb mondanivalóját inkább a kinti területekre.

Szaunázás közben

8. Lehűlés

A lehűlés éppolyan fontos, mint az izzadás. Az ideális az, amikor először kimegy a friss levegőre, majd hideg zuhany követi (lábaktól lassan egészen a szív tájékáig), vagy egy rövid tartózkodás a frissítő medencében.  Ne felejtse el a fejét sem! A végén a meleg lábfürdők segítenek a lehűlési folyamat lezárásában.

9. Pihenés

Hagyjon egy kis időt lehűlés után a relaxációra. Pihenjen fedett helyen egy darabig a nyugágyon. Élvezze a pozitív ellazulást mind testileg, mind szellemileg és adjon lehetőséget keringésének a következő szauna látogatás előtt arra, hogy hazafelé megnyugodjon.

10. Önmegtartóztatás

Ne egyen és igyon szauna látogatás ideje alatt, hanem csak azután, s ezzel a méregtelenítés és salaktalanítás folyamatát nem zavarjuk meg.

Szaunázás után

11. A relaxálás a legfontosabb

Minden egészségügyi előny mellett a szauna mindenekelőtt: felüdülés és az egész test számára teljes kikapcsolódást nyújt. Nem helyes az a jelige, mely szerint: „olyan hosszan és olyan forrón, amennyire csak lehet”, hanem az Ön személyes közérzete dönt a szaunában tartózkodás idejének tartamáról. Teljesítményorientáltságunk és becsvágyunk még a legjobb esetben is a keringés összeomlását, ájulást okozhat.

12. Bőrápolás

Az utolsó szauna folyamat után sem kell szappant vagy tusoló gélt használni, mert bőrünk mindenhol teljesen tiszta marad. A tisztálkodó szerek alkalmazása által csak még jobban kiszárad a bőrünk. Célravezetőbb a bőrnek, ha hidratáló testápolóval kenjük be magunkat.

Bőrápolás szaunázás után

13. Ivás

Nem sokkal az utolsó szauna ciklus lezárása után kell egy kiadósat inni. A sok izzadás után a folyadékpótlás ásványvízzel vagy rostos ivólevekkel nagyon is szükséges. Az alkohol és a nikotin szigorúan ellenjavallt.

14. Evés

Megszokott már, hogy a szaunázás után igen éhesek leszünk. Várjunk legalább egy-fél órát, és azután válasszunk valami könnyű fogást. A szervezet a nehezebb étel hatására csak még inkább szükségtelenül megterhelődik, ez kellemetlen érzést idéz elő, a „megkönnyebbülésünket” gyorsan elveszíthetjük.

15. Nincs utóizzadás!

A szauna után lehetőleg már kíméletesebben bánjon a testével. Kerülje az úgynevezett utóizzadást vagy a megerőltető sporttevékenységet, mert ezek késleltetik a test lehűlésének folyamatát, és az amúgy is lestrapált keringést további terhelésnek teszik ki.

Wellness
Fitnesz
Szépség
Egészség